Tytuł: Akumulatory rozruchowe w autach elektrycznych też wymagają kontroli

Zobacz online

Clarios, właściciel marki VARTA zachęca kierowców w okresie zimowym do przeprowadzenia kontroli akumulatora w warsztacie.


W 2022 r. w Niemczech pomoc drogowa ADAC była wzywana do ponad 3,4 miliona awarii samochodów. W 43,2% przypadków przyczyną była awaria akumulatora 12 V. Zgodnie z danymi ADAC, w samochodach elektrycznych problem ten dotyczył nawet 55,6% przypadków.


Niezależnie od rodzaju napędu pojazdu, 12 V akumulator  pozostaje najczęstszą przyczyną usterek. Akumulatory są szczególnie narażone na awarie zimą, kiedy temperatury spadają, a silniki spalinowe potrzebują więcej energii z akumulatora. Niskie temperatury powodują naturalne obniżenie pojemności akumulatora.

Dlaczego akumulatory 12 V w samochodach elektrycznych tak często ulegają awarii?


Dzieje się tak dlatego, że akumulatory 12 V w samochodach elektrycznych pierwszej generacji osiągnęły koniec zakładanego okresu eksploatacji, wynoszącego cztery do pięciu lat i wymagają wymiany. W przypadku niektórych modeli problem wynika ze sposobu wykorzystania akumulatora 12 V w instalacji elektrycznej samochodu. W systemach niektórych producentów samochodów elektrycznych strategia ładowania akumulatora 12 V nie jest jeszcze doskonała.


To często skutkuje głębokim rozładowaniem akumulatora, gdyż pobór mocy przekracza jego pojemność. Jeżeli akumulator nie zostanie potem prawidłowo naładowany np. gdy samochód długo stoi bez zasilania lub gdy akumulator 12 V nie jest wystarczająco doładowywany przez akumulator wysokonapięciowy w trakcie jazdy, ryzyko awarii wzrasta. Poprawa strategii ładowania akumulatora 12 V przez producentów, lub zastosowanie większych akumulatorów, mogłoby znacząco zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować ten problem.

Aktualizacje systemu zużywają mnóstwo energii


Inną przyczyną awarii mogą być regularne aktualizacje oprogramowania w samochodach elektrycznych. Proces ten zużywa energię z obwodu 12 V, co może nadwyrężać akumulator.


Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie kondycji akumulatora w specjalistycznym warsztacie. Szczególnie w okresie zimowym.


Zachęcamy do odwiedzenia jednego z warsztatów biorących udział w Programie Testowania Akumulatorów VARTA, znajdujących się na naszej stronie internetowej:


Przejdź do strony >

Fachowcy dysponują niezbędną wiedzą, aby szybko i bezpiecznie wymienić akumulator, gdy jest to konieczne.

Kilka wskazówek dla kierowców:

  • Zimą samochód lepiej parkować w garażu, aby uniknąć nadmiernego obciążenia  akumulatora.  

  • Ogrzewanie przed jazdą w samochodzie elektrycznym należy włączać tylko wtedy, gdy jest on podłączony do stacji ładowania. W większości przypadków ogrzewanie jest zasilane z gniazdka, co w konsekwencji oznacza, że mniej ogrzewania będzie potrzebne podczas jazdy. Często wystarcza też włączenie bardziej efektywnego ogrzewania foteli i kierownicy. Zmniejszy to obciążenie akumulatora wysokonapięciowego. 

  • Należy jednak uważać: w niektórych modelach energia do zasilania ogrzewania jest nadal czerpana z akumulatora 12 V. Gdyby ten akumulator uległ rozładowaniu, zanim akumulator wysokonapięciowy zostanie całkowicie naładowany, nie będzie można wysunąć wtyczki od przewodu ładowania, ponieważ ta funkcja jest zasilana z akumulatora 12 V.